Autobus od polskiego producenta zasilany wodorem z fotowoltaiki!

Już niebawem, w malowniczym miasteczku Wels w Północnej Austrii, próbne jazdy rozpocznie nietypowy pojazd od podpoznańskiej firmy Solaris! Dlaczego nietypowy? Ponieważ w całości napędzany wodorem, wytworzonym dzięki wykorzystaniu energii solarnej, a konkretnie wskutek złożonego procesu elektrolizy. Model Urbino 12 hydrogen jest więc swoistym dzieckiem kolaboracji Solaris-Fronius (austriacki producent falowników fotowoltaicznych). Testy potrwają do 20 sierpnia.

Ze wstępnych badań wynika, że w pełni zatankowany Urbino 12, jest w stanie przejechać do 400 km. Pojazd każdorazowo będzie napełniany 13 kg wodoru, wytwarzanego w lokalnym instytucie badawczym w Thalheim (okolice miasteczka Wels) – produkcja wyjątkowego paliwa będzie możliwa właśnie dzięki funkcjonowaniu instalacji fotowoltaicznej od firmy Fronius. Wspomniane 13 kg wodoru, umożliwi autobusowi przejechanie w najgorszym wypadku 160 km i wedle założeń, ma trwać jedynie 15 min. Od 2019 r., a więc od czasu premiery opisywanego modelu, Solaris został wręcz zasypany zamówieniami firm transportowych z prawie całej Europy!

Śledząc dalej nowatorskie działania Froniusa, warto nadmienić planowaną budowę innej stacji wodorowej, również zasilanej energią, pochodzącą z instalacji fotowoltaicznej w miejscowości Herzogenburg w Dolnej Austrii – a wszystko do obsługi floty firmy SAN Group. Pełna mobilność bez emisji CO2 ma zostać osiągnięta dzięki zasilaniu awaryjnemu i znowu procesowi elektrolizy – znajdująca się już na pokryciach dachowych firmowego parku przemysłowego międzynarodowej firmy instalacja fotowoltaiczna (o mocy 1,5 MW), ma zapewnić wytwarzanie 100 g wodoru dziennie! W przełożeniu, ilość ta powinna wystarczyć na przejazd samochodem ciężarowym lub autobusem dystansu 1500 km, tudzież na zatankowanie mniej więcej 16 samochodów osobowych!

Stacja wodorowa w Talheim/Fronius.